Nowa seria w Wydawnictwie Warstwy

Nie ma chyba ciekawszych tekstów o kinie Davida Lyncha niż zabawne i brawurowe eseje Slavoja Žižka, o Lovecrafcie pisał zarówno Mark Fisher jak i Michel Houellebecq. Drugie, trzecie życie dzieł kultury rodzi się nie od dziś w esejach, które nie tylko spoglądają w przeszłość, ale kształtują to, co przed nami.
Współczesna eseistyka jest jedną z najważniejszych gałęzi kultury. W Wydawnictwie Warstwy mamy doświadczenie w wydawaniu poezji współczesnej, która przekracza granice, prozy poruszającej najbardziej aktualne tematy (a czasem sięgającej w przyszłość), klasyki polskiej literatury, epistolografii, rozmów, wspomnień. Najwyższa pora doprowadzić do spotkania wszystkich tych światów. Podczas niekończących się dyskusji na temat sztucznej inteligencji powracają takie kategorie jak prawda, autentyczność, wiedza. W świecie, w którym da się w kilka sekund wygenerować wybrany fragment świata – pisma i obrazu – pozostaje coraz mniej dróg ucieczki od algorytmów. Ale czy aby na pewno?
Esej jest tworem, który wymyka się prostym definicjom, w przeciwieństwie do publicystyki, czata GPT, wszechobecnej polityki nie daje nam jasnych (albo żadnych) odpowiedzi. Zadaje pytania, szuka nowych drzwi do całkiem nieznanych pomieszczeń. Jest niekończącą się podróżą i właśnie przez swoją nieuchwytność pozostaje jednym z najbardziej intrygujących literackich obszarów, gdzie nie ma miejsca na rutynę, nudę, chwilowe mody i proste konkluzje. Współczesna eseistyka rozpala dyskusje i zawsze jest krok przed innymi. To właśnie eseje Olivii Laing, Dereka Jarmana czy Judith Schalansky wyprawiają nas w intelektualne podróże.
W związku z tym powołujemy w naszym wydawnictwie nową serię. Będziemy publikować eseje o literaturze, współczesnej kulturze, przeszłości, ale przede wszystkim przyszłości, o której tak naprawdę nie wiemy nic, bo jak pisze Eliot Weinberger: „To, co we śnie jest pewne, to się nie wydarzy”.
Już w październiku nakładem naszego wydawnictwa ukażą się eseje Jerzego Franczaka i Dariusza Sośnickiego. „Inacząc” Franczaka to eksperymentalna, autorska forma dialogu poety, prozaika i wykładowcy z dziełami takich pisarzy jak Jonathan Littell, Don DeLillo, czy Paul Auster. To nie tylko krytyka literacka, ale próba nowego odczytania, napisania i zrozumienia klasycznych tekstów kultury. W zbiorze esejów Franczaka dzieła zmierzają w zaskakujących kierunkach, a towarzyszy im pytanie: „Co by było gdyby?”. Autor rozbiera dzieło literackie na części, sprawdza jak to wszystko działa, zastanawia się, czego oczekujemy od fikcji, romansu, tragedii, zachęca do wzniecania literackich awantur – twórczego przepisywania, bez strachu i bez końca.
Z kolei „Podwójne zęby Szalonego Carla. Szkice z frontu” Dariusza Sośnickiego to książka o przeżywaniu wspólnoty poprzez doświadczenia literackie. Autor z pasją zabiera nas na spotkania z poezją Marcina Świetlickiego, mniej znaną twórczością Wisławy Szymborskiej, prozą „trochę dziwnego chłopaka” Maksa Blechera, Tove Ditlevsen, Doroty Kotas, Wioletty Grzegorzewskiej czy Mateusza Górniaka. Sośnicki zastanawia się też nad samą ideą eseju. I nic nie jest tu ani proste, ani oczywiste.
Zdajemy sobie sprawę, że jesteśmy dopiero na początku pełnej przygód drogi. Przed nami teksty dziwaczne i osobliwe, wodospady pytań i może kilka odpowiedzi.
Już dziś zapraszamy na spotkanie z autorami, które odbędzie się 19 października we Wrocławiu podczas tegorocznej edycji Bruno Schulz Festiwal w Klubie Proza Wrocławskiego Domu Literatury.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.